De eerste plannen voor een circuit in Zandvoort stammen uit 1930. Op 3 juni 1939 werd de eerste autorace gereden op een stratencircuit van Zandvoort. Deze race ging onder meer over de Van Lennepweg, die nu nog een van de belangrijkste toevoerwegen is naar het huidige circuit.In de dertiger jaren ontstonden er serieuze plannen voor een permanent autoracecircuit in Nederland. In die jaren waren er al twee circuits voor motorrijders: het vanouds bekende Circuit van Drenthe en het TT-oefencircuit in Limburg. Op 3 juni 1939 werd de eerste autorace verreden op een Zandvoorts stratencircuit. Hoewel de oorlog al snel uitbrak bracht het grote succes van die races de Zandvoortse burgemeester van Alphen er toe om plannen te ontwikkelen voor een circuit even ten noorden van de badplaats.
De burgervader had toen al dondersgoed in de gaten dat zon, zee en strand niet alleen zaligmakend zijn. Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace plaats op het nieuwe circuit van Zandvoort. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging organiseerde op 28 augustus 1948 de eerste motorrace op het Zandvoortse duinencircuit. Sportieve hoogtepunten in de periode tot 1973 waren de eerste Grand Prix die meetelde voor het wereldkampioenschap in 1952, de Grand Prix van 1961 toen alle 15 gestartte wagens aan de finish kwamen en er geen enkele pitstop plaatsvond en de Grote Prijs van 1955 toen Fangio met Mercedes won.
De laatste race meetellende voor het WK op Zandvoort werd vooralsnog in 1985 verreden. In 1972 wenste de gemeente Zandvoort als exploitant niet langer de nodige gelden beschikbaar te stellen voor modernisering en beveiliging van het circuit. Op 7 februari 1973 werd een 15-jarig huurcontract afgesloten tussen gemeente en Cenav B.V.(aandeelhouders: NAV en KNAC). Rondom de gehele racebaan werden vangrails gemonteerd, achterin het circuit werd een snelheidsremmend traject aangelegd; de Panoramabocht. Nieuwe pitsen en VIP-ruimten werden gerealiseerd. Totale kosten ruim 3 miljoen gulden.
In de 70er- en 80er jaren liep de geluidsituatie als een rode draad door het circuitleven. Op Zandvoort rijden de coureurs sinds 1979 met geluiddempers, maar de tegenstanders vinden dat niet genoeg. Hoewel het circuit een economisch belang van tientallen miljoenen guldens oplevert, blijven de anti''s actief.
In 1983 wensten burgemeester en wethouders van Zandvoort het circuit weer positief te benaderen. In 1985 kwam een belangrijke omwenteling. De Raad van State bepaalde dat de aanwezigheid van het circuit woningbouw in Zandvoort niet tegenhield.Eind 1985 diende zich echter een nieuwe problematiek aan. Pal naast het circuit werd een bungalowdorp geprojecteerd. De circuitdirectie bracht echter een panklare oplossing naar voren en presenteerde op 27 maart 1986 het Ei van Columbus: een inschuiving van de baan waardoor het dichtst bij de woonbebouwing gelegen baangedeelte daar zo''n 400 meter van verwijderd zou zijn.
A-status: In haar brief van 28 september 1988 deelde de Staatssecretaris van WVC over de voorwaardelijke A-status aan Zandvoort en de provincie Noord-Holland mee. Verder deelde de Staatssecretaris mee dat er een plan van aanpak moest worden opgesteld waarin een negental voorwaarden waren vervat. In 1992 sloot de circuitexploitant een 20-jarig erfpachtcontract met de gemeente Zandvoort, waardoor er in iedere geval tot het jaar 2013 races zullen worden verreden in Zandvoort.
Eerst op 23 november 1993 (inmiddels was in juni 1989 het interimcircuit gerealiseerd), kwam de finale besluitvorming van de stuurgroep inzake het plan van aanpak, waarna GS akkoord ging. Gedeputeerde Staten wensten echter ook de stem van Provinciale Staten te horen. Uiteindelijk was er op 4 juli 1994 een meerderheid in de provincie, niet nadat de circuitexploitant een extra bedrag van fl. 250.000,- toezegde voor de verplaatsing van een camping, voor het plan van aanpak. De oppositionele statenleden zagen de verplaatsing als wisselgeld om voor het plan van aanpak te stemmen.
Uiteindelijk was er op 4 juli 1994 een meerderheid in de Provinciale Staten van Noord-Holland voor het plan van aanpak. Er ging derhalve een positie advies naar de demissionaire Staatssecretaris van WVC. Die nieuwe Staatssecretaris van het nieuwe Ministerie van VWS stuurde op 23 december 1994 een brief naar de voorzitter van de Tweede Kamer van de Staten Generaal met het verzoek de A-status te verlenen. Het parlement honoreerde het verzoek in juni 1995, waarna de circuitdirectie haar toekomstplannen kon gaan onwikkelen. Inmiddels is het nieuwe pitcomplex gerealiseerd en is de baan verlengd tot 4300 meter. In 2001 is de nieuwe overdekte hoofdtribune gerealiseerd.
Bron internet